12 Şubat 2010 Cuma

Esat Ataç ile Tai Chi üzerine...


Tai Chi Chuan ile nerede, nasıl tanıştın?
Malezya'dan gelen bir Tai Chi eğitmeni ile 1999 yılında altı ay İstanbul'da birlikte yaşadım. Bu esnada ben de işe gidip geliyordum, gelirim çok iyiydi. Fakat sanki başka bir şeyler arıyordum ve hayattan keyif almıyordum. Radikal bir kararla, Tai Chi'ye yöneldim; eğitimlerime devam ettim. İstanbul'da 5-6 seminere katıldım, başka bir hoca ile 6 ay, bir diğeri ile de bir sene birlikte çalıştım.

Peki 10 yıllık bir Tai Chi Chuan geçmişiyle, yaşamında ve bedeninde ne gibi değişiklikler oldu?
Yaşam kalitemde kesinlikle bir artış oldu. Son 10 yıllık kendi deneyimimden yola çıkarsam sağlık parametrelerimin değiştiğini de görüyorum.

Düzenli işe gidip, stres altında çalıştığım zamanlarda, bağışıklık sistemim zayıflamış, alerjilerim artmıştı, kolumu ve sol ayak bileğimi sakatlamıştım. Hemen her sene en az 2-3 kere nezleye yakalanıyordum. Fakat düzenli Tai Chi yapmaya başladığımdan beri, sağlık maliyetim sıfıra indi.

Zaten Tai Chi'nin köklerini oluşturan (Qigong) Çigong 21. Yüzyılın Koruyucu Hekimlik Sistemi olarak düşünülüyor. Yani kişi hasta olmasın diye ona sağlıklı bir yaşam öğretiyor en başından. Hâlbuki batı tıbbı, kişi hasta olduktan sonra teşhis yapıp, ilaç tedavisi uyguluyor.

Bize Tai Chi Chuan ve kökleri Chigong'tan bahseder misin?
Tai Chi Chuan 1400 yıllarında Chang San Feng adlı Tao'cu bir keşiş tarafından bulunuyor, fakat kökleri M.Ö. 4000- 5000'lere kadar gidiyor. Tarih boyunca konar göçer toplumlar sürekli hareket ettikleri için; tamamıyla kır, dağ orman felsefesine göre bir takım içe dönük sağlık sistemleri geliştiriyorlar. Yoga gibi Tai Chi'de doğa felsefesinin bir ürünü.

Chigong ise hastalıkları iyileştirmek, enerjileri dağıtmak için geliştirilmiş bir takım tekniklerdir. Chi - can enerjisi, güç enerjisi, kısaca enerji demek. Nefes aldığımız havada, dışardan aldığımız yemeklerden yediğimiz herşeyde "chi enerjisi" vardır. Nefesle oksijen alıyoruz, ve bu "chi"yi; yani negatif ve olumsuz enerjileri olumlu enerjilere dönüştürüp, dengeliyoruz. Çin tıbbına göre Chigong'da; organların kendi ying-yang ilişkileri var.

Organlar arasındaki ying-yang ilişkisini nedir?
Çin tıbbında, örneğin karaciğerinde bir problem varsa, safra kesene de bakarlar. Aynı şekilde, akciğerinde problem varsa kalın bağırsağa... Yani akciğerdeki problem; kalın bağırsaktaki ya bir aşırılık veya bir tıkanıklıktan kaynaklanıyor olabilir.

Aynı şekilde, her organın bir duygu durumu ile de bağlantısı var. Mesela, böbreklerde problem varsa, korku hissedilir. Akciğerde problem var ise, melankoli ve hüzün ...

Peki dengede istenen durum nedir?
Hiçbir hissin aşırısı iyi değildir. Aşırı neşe de esasında istenen bir durum değildir, çünkü fazlası enerji kaybettirir.
Chigong ve Tai Chi insanı sadece fiziksel değil aynı zamanda zihinsel ve psikolojik olarak da tedavi eder. İnsana bir bütün olarak bakar. Yani kişiyi beden, ruh, zihin diye bölerek ayrı ayrı incelemez. Duygu ve biyolojiyi birlikte kullanıp, bütün bu enerjileri Tai Chi Chuan yöntemleriyle dengede tutmaya çalışır.

*İlgilenenler için Esat Ataç ile Tai Chi dersleri her hafta cumartesi günü 17:30 - 19:30 arası; ayrıca ayda 2 gün Chigong dersleri Çatı Dans Atölyesi'nde.

Adres: İstiklal Caddesi, Sadri Alışık Sokak, No:33 B Blok Daire:4 Beyoğlu
İletişim: (0535) 3244006; omeruysal@yahoo.com
www.catidans.org

Resimler: Onur Kawthar
Röportaj: Marie Claire websitesi için Seda Tüfekcioğlu tarafından yapılmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder